طراحي سايت
 

داشتن يا نداشتن اين مدرك تحصيلي، چه تاثيري در زندگي و سرنوشت آينده شما خواهد داشت؟ چه امكاناتي را بايد به عنوان مقدمات، فراهم كنيد و چه بازدهي را بايد در انتظار داشته باشيد؟ درباره هر كاري، چنين سوالاتي قابل تصور است. هر كاري را باي.

اي آن، آينده اي غير قابل پيش بيني و نامشخص و مبهم، در نظر گرفت. البته پايان يك پروژه، مي تواند آغاز پروژه تعريف شده ديگري باشد. اما در واقع هر كار بزرگي كه به پروژه ها و زير بخش هاي مختلف تقسيم بندي نشود، مشخص خواهد بود كه طراحان آن، نگاه راهبردي و اثربخشي به توسعه فعاليت خود نداشته و انتظار شكست و عدم بازدهي مطلوب، قابل حصول است.

در موضوع سايت اينترنتي نيز، بايد چينين رويكردي را در نظر داشت. بايد پروژه اي به مقوله وب سايت نگاه كرد تا در دنياي ديجيتالي شده امروزي ، موفق و موثر بود. اولين خصيصه يك پروژه، مكتوب بودن آن است. هيچ پروژه اي را نمي توان شفاهي، تدوين و تبيين و تفسير كرد. همه چيز بايد مكتوب باشد. بايد شفاف باشد. بايد مستند و مستدل باشد. براي همين است كه ريسك پروژه قابل تفسير است. براي همين است كه بودجه بخش هاي مختلف پروژه و منابع انساني و غير انساني دخيل در آن، قابل شناسايي و ارزيابي مي باشد. بنابراين بايد تلاش كرد كه به سايت و توسعه كسب و كار اينترنتي، نگاه پروژه محور داشت. شايد يكي از مهم ترين رازهاي طراحي وب سايت هاي موفق، نگاه گردانندگان آن به مقوله پروژه محوري در توسعه كسب و كار ديجيتالي باشد. اكنون بر مي گرديم به مقوله اصلي اين بخش از گزارش خودمون. انتظارات از يك وب سايت اينترنتي.

انتظارات زياد است، اما انتظارات اوليه كدام است و براي رسيدن به آن ها، چه بايد كرد؟ البته فارغ از كاركرد و موضوع و هدف پرتال. از يك پرتال اينترنتي چه انتظاري داريم؟ در واقع كدام بخش از نيازهاي شهروندان دهكده جهاني از طريق پرتال هاي اينترنتي تامين مي شود و چرا بايد تامين بشود؟ چه مواردي را يك طراح وب سايت در راه اندازي يك پايگاه در تور جهان گستر بايد در نظر داشته باشد؟ همه اين ها، بخشي از پرسش هاي مهمي است كه يك سايت اينترنتي بايد به آن ها پاسخ روشن و واضح بدهد. اگر پاسخ يك وب سايت به اين قسم از سوالات، اثربخش و روشن باشد، كارايي و بازدهي پرتال افزايش خواهد يافت و مي تواند در انتظار مخاطبان بيش تر و سودآوري بهتر باشد. به طور كلي، يك پرتال اينترنتي بر اساس ماموريت و چشم اندازي كه براي آن طراحي و تدوين شده است، بايد موضوعات زير را در نظر داشته باشد: پرتال اينترنتي بايد در راستاي ماموريت هاي تدوين شده باشد. از يك سايت اينترنتي انتظار مي رود ، داراي ماموريتي واضح و تبيين شده باشد. يعني هدف از راه اندازي و مديريت پرتال، كاملا مشخص و مستدل باشد. پايگاه يا وبلاگي كه هدف خاصي را دنبال نمي كند و تنها قصد حضور در دنياي چند ده ميليوني سايت هاي اينترنتي را دارد كه البته بزودي هم فراموش مي شود و گردانندگانش از ادامه مسير مبهمي كه براي خود تصوير كرده اند، منصرف مي شوند. بنابراين لزوم تدوين ماموريت براي سايت هاي اينترنتي با هر موضوع و كاركردي، غير قابل اجتناب است. بايد پذيرفت كه فعاليت در دنياي مجازي، نيازمند تدوين ماموريت هايي است بر اساس مختصات و مولفه اي چند وجهي دنياي ديجيتالي و رسيدن به اين آگاهي، درك درستي از شرايط موجود را طلب مي كند. در واقع يك سايت اينترنتي بايد به سمت كسب اهداف خاصي راه اندازي و مديريت شود. راه حل هايي براي وب مسترهاتدوين چشم انداز و ماموريت، نخستين گام در اگر پايگاهي است خبري، بايد بداند كه كدام بخش از جامعه و چه موضوعاتي را قصد دارد اطلاع رساني و توليد محتوا كند. اگر به اين دو قضيه، يعني مخاطب و موضوع دقيق فعاليت توجه نكند و تنها رفتار عمومي و نامشخصي را در دستور كار قرار بدهد، همانند فردي است كه هر ماه به دنبال يك كسب و كار در بازار ترغيب مي شود. پس از مدتي، اين فرد نمي تواند به دليل تغيير متناوب و مكرر شغل خود، جايگاه مطلوبي در بازاري كه در آن فعاليت مي كند، كسب كرده و وجهه مشخصي از خود به جاي بگذارد.

اين وجهه مبهم و نامشخص، آسيبي است كه به بهره وري و اثربخشي فعاليت هاي اين فرد وارد مي كند و او را در بازار ، ناموفق و ورشكسته مي كند. در سلسله مطالبي كه در بعد اشاره مي شود، نكات مخصوص به هر نوع پرتال با موضوعات گوناگون اشاره مي شود. بررسي موفقيت هاي بزرگان كسب و كار، چه در دنياي سنتي و چه در دنياي آنلاين نشان مي دهد، همواره موفقيت از آن افرادي بوده است كه در يك عرصه، حضوري طولاني مدت را تجربه كرده و با پذيرش سود اندك، نگاه بلند مدت به موفقيت هاي آينده دارند. كسي كه قصد دارد تاجر موفق در عرصه پلاستيك شده و گردش مالي ميلياردي داشته باشد، بايد خود را در كلاس تاجران ميلياردي صنعت پلاستيك قرار دهد. قرار دادن در اين كلاس، ملزوماتي دارد كه كت و شلوار و دفتر شيك و تحصيلات عاليه، شايد خيلي براي موفقيت در اين حوزه، "كلاس" تلقي نشود. در واقع كلاس كاري در هر صنعتي و عرصه اي از كسب و كار، ملزومات خاص خود را دارد كه بايد از تجارب بزرگان آن عرصه استفاده كرد تا در آن كلاس وارد شد و فعاليت هدفمند كرد. پرتال اينترنتي، با هر شيوه و ساختاري كه راه اندازي مي شود، بايد ماموريت و هدف مشخصي را دنبال كند.

 

ماموريت هاي اطلاع رساني يك پرتال خبري. اگر اين پرتال وارد عرصه بازي هاي آنلاين شد و سرويسي براي خريد و فروش كالا و محصولات دست دوم در ساب دامنه خود ارائه كرد، در واقع مسير را گم كرده است و انتظارات مخاطبان را در راستاي ماموريت هاي اصلي خود، فراموش كرده است. از يك پرتال خبري، اطلاع رساني دقيق و مستند و فراگير به زبان هاي مختلف انتظار مي رود نه ابزارهاي براي اطلاع رساني كالا و خدمات! بنابراين تدوين ماموريت براي يك سايت اينترنتي، تكليف فعالان آن را در بسياري از حوزه ها و ادامه را، روشن مي كند و نقشه راهي است واضح براي كسب اهداف در نظر گرفته شده. ماموريت هاي يك پرتال، در طول زمان، تغيير مي كند و اين تغيير بايد در راستاي چشم اندازهايي بايد كه براي آن تصوير شده است. بنابراين، پيش از راه اندازي سايت و حتي قبل از فاز طراحي، ماموريت پرتال بايد مشخص و تدوين شود.

اين ماموريت ها در راستاي چشم انداز و اهدافي كه پرتال در ميان مدت و بلند مدت به دنبال آن است، تبيين و وضع ميشود. هيچ پرتال موفقي در دنيا سراغ نداريم كه بدون تبيين ماموريت و چشم انداز شفاف و مشخص، به موفقيت هاي جهاني رسيده باشد. اينكه چطور براي يك پرتال ماموريت تدوين كنيم ،موضوع مديريتي است كه بايد از متخصصان امر اطلاعات گرفته شود. پرتال اينترنتي بايد چشم انداز مكتوب داشته باشد. چشم انداز، نگاه به آينده دارد. آينده نگر است و آينده پژوه. چشم انداز، به دور دست ها نگاه دارد. ميخواهد اين چشم انداز براي يك شركت باشد، ميخواد براي يك سايت اينترنتي باشد ميخواهد براي يك دانش آموز تازه فارغ التحصيل شده از دبيرستان باشد. چشم انداز و تدوين آن براي هر كاري نياز است. راه حل هايي براي وب مسترهاتدوين چشم انداز و ماموريت، نخستين گام در طراحي سايت مي خواهيم پرتالي داشته باشيم كه از 5 قاره جهان مخاطب داشته باشد. اين در واقع يك چشم انداز بزرگ براي يك پرتال است كه فارغ از موضوع و كاركرد آن، بايد ماموريت هايي براي رسيدن به اين چشم انداز بزرگ تدوين و تبيين كند.

اهرم هايي كه توسط آن، كسب مخاطب از قاره هاي مختلف جهان، امكان پذير باشد. اين ماموريت ها مي تواند استخدام منابع انساني از كشورهاي گوناگون براي ترجمه مطالب پرتال، ايجاد ساب دامنه هاي مختلف، راه اندازي دامنه اصلي پرتال بر اساس پسوندهاي ملي كشورهاي جهان و مسائلي از اين دست باشد. راه حل هايي براي وب مسترهاتدوين چشم انداز و ماموريت، نخستين گام در طراحي سايت همه اين ها ماموريت هايي است كه در قالب اين چشم انداز، قابل تعريف مي باشد و بايد روش اجرايي براي طراحي و مديريت چنين ماموريت هايي در اختيار داشت. يك وقت است كه پرتالي قصد دارد در آينده آموزش آنلاين در اختيار مخاطبان خود قرار دهد. موضوعش و شيوه اش مهم نيست. مهم آن است كه در چشم اندازي كه براي پرتال در نظر گرفته شده است، آموزش آنلاين در سال هاي آينده تبيين شده است. اين نگاه راهبردي، ماموريت هايي را براي بخش هاي مختلف پرتال و مسئولانش تعريف مي كند كه بايد در فرآيند كوتاه مدت و بلند مدت مديريت پرتال ، در نظر داشته باشند. بنابراين در اختيار داشتن چشم اندازي مكتوب و مستدل، سبب مي شود تا افق هايي كه پرتال با اتكا به منابعي كه در اختيار دارد، قابل تعريف و حتي باز تعريف باشد و افرادي كه در حال و آينده براي توسعه پرتال فعاليت مي كنند، اهداف عاليه را بشناسند و بتوان آن ها را با اين اهداف، آشنا كرد. چشم انداز مكتوب، مانند هر چشم اندازي، بايد بر اساس واقعيت ها و اهداف شكل بگيرد و كمي هم ريسك پذير باشد. اگر براي پرتالي در حال حاضر، درآمد يك ميليون ريالي در ماه امكان پذير است، در چشم انداز مي توان براي آن درآمد ماهانه يكصد ميليون ريالي تعريف كرد و ماموريت هايي براي رسيدن به اين حجم مالي در نظر گرفت.

يا اگر سايتي روزانه صد بيننده دارد، و علاقمند به در اختيار داشتن مخاطب بيشتر است، بايد بداند كه به چه تعداد مخاطب در روز نياز دارد. منظورش از مخاطب بيشتر، چقدر است صد و يك نفر يا صد هزار نفر يا يك ميليون نفر! دقيق بايد اين مشخص شود. شايد به همين خاطر است، روان شناسان بسياري در دنيا به افرادي كه خواهان پول دار شدن يا موفق شدن در عرصه هاي گوناگون هستند ،همواره يك توصيه كلي مي كنند و آن اين است كه دقيقا بگوييد ظرف چند سال، مي خواهيد به اين موفقيت برسيد و اين موفقيت را دقيقا تشريح كنيد و مكتوب كنيد. مكتوب كردن دقيق خواسته شما با عدد و مشخصات، حداقل فايده اي كه دارد آن است كه ذهن ناخودآگاه ي خود در نظر گرفته ايد و تلاش و خواسته و پشتكار كه شما را به مقصد رهنمون مي كند. وب مستر سايت ها بايد تلاش كنند رابطه معنا داري بين چشم انداز و ماموريت هايي كه براي رسيدن به آرمان هاي چشم انداز تبيين مي شود، وجود داشته باشد. يعني ماموريت ها نه خيلي دم دستي و نه خيلي رويايي باشد. تطابق و استفاده از داشته ها و مديريت قابليت ها بايد در نظر گرفته شود و اين وظيفه مديريت پرتال مي باشد. راه حل هايي براي وب مسترهاتدوين چشم انداز و ماموريت، نخستين گام در طراحي سايت اگر گفتيد مي خواهم ميليونر بشوم ولي نگفتيد كه ظرف چند سال و چه مبلغي، بدانيد كه اين خواسته جز يك شعار و آرزوي كودكانه بيش نيست تا زماني كه مكتوب و دقيق نباشد. يادبگيرد كه همه چيز را در زندگي مكتوب كنيد. براي هر كاري، برنامه ريزي مكتوب كنيد و همواره مشورت كنيد. همواره بخوانيد و ببينيد و گوش كنيد. اگر چنين فرهنگي را يادبگيريد و در زندگي وارد كنيد، در وقت صرفه جويي كرده ايد و بازدهي شما در زندگي افزايش پيدا مي كند. اكنون در قضيه سايت نيز چنين مساله اي قابل مشاهده است. چشم انداز را هر چي كه هست، مكتوب كنيد و پس از آن، راهكارهايي كوتاه مدت و بلند مدت براي حصول به هر بند از چشم انداز، تعريف كنيد. شايد در نگاه نخست، اين چشم اندازي كه تعريف كرديد خيلي عجيب و دست نيافتني باشد. اصلا مهم نيست. مهم آن است كه شما آن را تبيين كرديد و مكتوب. اكنون مي تواند بر اساس قابليت هاي فردي خود و افرادي كه احتمالا در اين پروژه سهيم هستند، مسير را شناسايي و با درك بازار و نيازهاي آن، عاقلانه و فعالانه بكوشيد. اراده محكم و هزينه كردن سايت پر بيننده اينترنت.

در نهايت از يك پرتال اينترنتي واقعي و جدي، انتظار داريم كه چشم اندازي براي فعاليت هاي خود ترسيم كند و آن را به نوعي ابراز كند. پرتال اينترنتي بايد همواره در دسترس باشد. يكي از انتظارات به حق و اولويت داري كه از يك پرتال اينترنتي همواره در نظر كاربران بوده، در دسترس بودن و آنلاين بودن بيست و چهار ساعته پايگاه در طول سال مي باشد. يعني يك پرتال، همواره از نظر در دسترس بودن براي همه كاربران در همه اوقات، مشكل ساز نباشد. پذيرفتني نيست كه به خاطر مشكلات ميزباني پرتال، تغيير مديريت، تغيير رويكرد و ماموريت سايت و حتي به روز رساني بخشي هايي از سايت، بخش هاي اصلي پرتال از دسترس خارج شوند. اين قضيه، تاثير بسيار نامطلوبي بر روي فرآيند مخاطب مداري و جذب بيننده خواهد داشت. راه حل هايي براي وب مسترهاتدوين چشم انداز و ماموريت، نخستين گام در طراحي سايت برخي از كاربران سايت هاي اينترنتي، از طريق نتايج موتورهاي جست و جو وارد صفحاتي از پرتال ها مي شوند و در صورتي كه به هر دليلي، اين صفحه نمايه شده در بانك اطلاعات موتورهاي جست و جو، باز نشود و با خطا رو به رو شود، تاثير ذهني بسيار بدي را در مخاطب پرتال خواهد گذاشت. يكي از دلايلي كه به سايت ويكي پديا انتقاد مي شود آن است كه اين پرتال در رفرنس دهي به محتواهاي توليد

خود، به صفحاتي لينك مي دهد كه عملا ماه ها يا سال ها هست كه از دسترس خارج شده و امكان مشاهده اصلي منابع در اين سايت هاي رفرنس دهي شده فراهم نيست. يعني شما محتوايي را در ويكي پديا مشاهده مي كنيد كه از فلان پرتال، استخراج و استنباط شده است.

اما وقتي به اصل منبع رجوع مي كنيد، اين صفحه يا پرتال در دسترس نمي باشد و به هر دليلي، از حيض انتفاع خارج است! به هر حال، در دنياي پر رقابت امروزي كه توليد كنندگان محتوا و ارائه دهندگان محصولات و خدمات در فضاي ديجيتال بسيار پر شمار هستند، از دسترس خارج شدن صفحه يا صفحاتي از يك پرتال، به معناي كاهش ضريب مخاطب پذيري پرتال است. چرا كه هر اندازه پايگاهي داراي صفحات متعدد و پر مخاطب و آنلاين باشد، امكان نمايه شدنش در سرزمين موتورهاي جست و جو افزايش خواهد يافت و اين فرصتي است به عنوان امتياز رقابتي براي پيروزي در وب. اين رازي است كه نبايد آن را فراموش كرد. سايت هايي كه صفحات آن ها بر اساس مرورگر ها و برنامه هاي خاصي بارگذاري مي شوند و در اختيار مخاطبان قرار مي گيرند، همواره شانس مشاهده آن ها توسط شمار زيادي از مخاطبان از بين مي رود. بنابراين پرتال اينترنتي بايد هميشه همه صفحات خود را در دسترس و قابل ارائه داشته باشد. حتي اگر براي نهايي پرتال در زماني مشخص، به خواننده ارائه كنند. در دسترس بودن پرتال، مخاطب را نسبت به سايت حساس و علاقمند مي كند و اگر سايتي با 30 هزار بيننده ثابت در روز، يك ماه به هر دليلي از دسترس خارج شود، در واقع حجم گسترده اي از مخاطبان ثابت و طرفدار خود را در اين سي روز از دست خواهد داد. چرا كه رقبا، منتظر كوچكترين اشتباه شما هستند. در نهايت، آنلاين قرار دادن و تلاش براي دسترس بودن كليه صفحات پرتال، موضوعي است كه بايد در طراحي و مديريت سايت در نظر داشت و به آن توجه كرد. به دليل اينكه شمار زيادي از مخاطبان سايت از طريق موتورهاي جست و جو وارد پرتال شما مي شوند و اين ورود معمولا از طريق صفحات داخلي و نه ايندكس است، مديريت اطلاعاتي صفحات داخلي جديد و حتي قديم بايد همواره جزء ماموريت هاي اصلي وب مستر و فعالان اين حوزه باشد

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ ] [ ۱۰:۰۲:۱۳ ] [ صدف طاهريان ] [ نظرات (0) ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
مطالب تصادفی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 3
دیروز : 0
افراد آنلاین : 1
همه : 306
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب